Att stå bredvid

 


Är du en vän eller familjemedlem som står bredvid någon som går i tankarna att hen vill skiljas? 

Du känner dig säkert maktlös, vet inte vad du ska säga eller göra. Kanske du är involverad i relationen, känner båda och vill att det ska fungera. Eller kanske du inte gillar den ena partnern och du får svar på dina farhågor. 

Oavsett vad, skulle jag vilja råda dig att vara dig själv. Har du svårt att hitta ord, lyssna och visa omsorg. Försök, om det går, att sätta dig in i bådas situation. Vrid och vänd och ställ frågor i ältandet. 

Stå upp för dina värderingar, upplever du att ett handlande är fel, säg det. Våga säga stopp, sätta gränser eller stå upp för den utsatta. Det handlar inte alltid om att välja sida utan våga stå för det som är sant och riktigt. 

Det brukar sägas att en kärlekshandling säger mer än ord. Men jag vet inte om det gör det i ett sånt här läge då alla känslospröt är ute. Det är väldigt svårt att tolka handlingarna. Därför skulle jag vilja uppmuntra dig att sätta ord på det. 

Sen finns det praktiska kärlekshandlingar som en del har lättare för, där säger jag kör. Det betyder så mycket att få hjälp i en utsatt och ensam situation. 

Finns inte så tydliga riktlinjer, för alla människor är olika, behöver olika stöd, men kanske du ska våga lite mer bara. 

Och uppmuntra till terapi, det behöver alla i den sorg som en skilsmässa innebär.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Sorgeprocessen

Att inte bli förstådd