Sanning

 


Det här med sanning är intressant. Vi säger att den kommer alltid fram tillslut eller att den ska göra oss fria. Vi kan ha våra egna sanningar och ibland kan lögnen ta över och bli sanning för en. Tänker och uttalar man något tillräckligt mycket blir det sanning för en. Nästan läskigt. 

Därför kan jag bara gå till mig själv, för mig är det oerhört viktigt att leva i sanning. Stå för mina handlingar och ord. 

En lögn är oftast inte så tydlig och den är svår att återberätta eftersom man inte har sanningen att luta sig mot. Talar man sanning blir det samma ord som återberättas. Därför är det så mycket enklare att stå fast vid sanningen. 

Jag tror inte att det är att andra erkänner sanningen som gör oss fria utan att man står fast vid den själv. Har man också kärlek och godhet med i sitt hjärta kommer man långt. Ibland behöver inte ens sanningen uttalas utan man kan bevara den i sitt hjärta för då mår man bäst. Är det inte det som är gudomligt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Sorgeprocessen

Att inte bli förstådd