Igår var jag lycklig, idag.....

 


Så var det konstaterat igen att Finland är världens lyckligaste land. Jaha tänker vi, hur kan det var så? Vad är egentligen lycka? En del strävar eller längtar efter lycka hela livet, de vet inte vad de söker. De tittar på andra och tänker att det är något som den andre har som de vill ha. 

Är lycka en känsla eller ett välbefinnande? Är lycka att vara glad hela tiden? Är lycka kärlek?

Jag tror lyckan finns inom oss, en slags förnöjsamhet över livet, ett slags välmående. Det går inte att köpa, det går inte att bestämma sig att vara lycklig. Men den går att hitta. Den kan kännas avlägsen pga omständigheter, svårigheter, människor, depression, sorg mm. 

Jag kände lycka över livet, över mitt välmående trots fysiska krämpor, men så rycktes den undan på en dag. Mår inte själen bra är det svårt att känna lycka även om jag har det bra, har relationer och ett rikt liv. Så nu är frågan, hur får jag själen, mitt inre att må bra igen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen