Förlåtelse



Påskens budskap handlar väl ändå om förlåtelse. Jesus gick som människa i Gudomlig gestalt på jorden och visade på kärlek och förlåtelse. "Den som är fri från synd kastar första stenen. Jag säger, du är förlåten, gå men synda inte mer". (Joh 8:1-11). 

Så när Jesus säger: ”Gå bort och synda inte mer”, förväntar han sig inte att kvinnan blir av med sitt syndiga kött och aldrig blir frestad igen. Han säger till henne att säga nej till synden som finns i henne, och sätta stopp för begäret. Alltså hindra frestelsen från att bli synd.

Sen har vi Petrus som förnekade Jesus, som sin vän, men fick känna av Jesu förlåtelse. (Matt 26:30 ff). Båda uttryckte sin kärlek till varann, Jesus visste att Petrus skulle förneka, vilket Petrus svarade "aldrig" på. Men av rädsla gjorde han det och han brast i gråt. Han fick efter uppståndelsen möta Jesus och åter igen berätta att han älskade Jesus. Han fick förtroende av Jesus att bygga en kyrka. 

Tidigare har Petrus frågat Jesus "hur mycket ska vi förlåta, 7 gånger? Inte 7 gånger, svarar Jesus utan 77."
(Matt 18:21-22).

Och tillslut när Jesus hänger på korset, säger Han om de soldater som plågar honom: "Förlåt dem herre, de vet inte vad de gör". (Luk 23:35).

Visst vill jag leva som Jesus, i förlåtelse. Men jag kan inte fortsätta förlåta, förlåta och förlåta någon som inte ber om förlåtelse. Utan då säger jag som Jesus att Han får förlåta den som inte vet vad han gör. Mer kan jag inte göra. Jag får vila i det och sen har jag en tro på att Gud kan öppna ögon så de ser klarsynt och förstår vad som är rätt och fel och visa på sanningen. 

Vi kan ta emot Jesu förlåtelse och leva i den, då han dog för hela mänskligheten. Och vi får försöka leva gott mot oss själva och andra. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen