Det svåra medarbetarsamtalet

Vissa samtal är ju betydligt svårare att ta än andra. Det kan vara en uppsägning, dålig prestation eller beteende, konflikt som ska redas ut, lönesamtalet, privatlivet som inkräktar på arbetstid som sjukdom, sorg, skilsmässa, död och andra familjeproblem. Och de måste tas, det går inte som ledare att ducka för dem. 

När det gäller privatlivet är det bra att kunna vara en lyssnare, inte bli för involverad eller ta parti, men känna med sin medarbetare. Fast också vara tydlig med förväntan på medarbetaren så hen kan sköta sitt jobb.

När det gäller de arbetsrelaterade sakerna är det bra att ha så mycket fakta som möjligt. Tvivlar eller tvekar du på en medarbetare, börja skriva upp allt direkt, för anteckningar "att vid den här avstämningen kom vi överens om ditten och datten, men du har inte uppfyllt det eller mött de kraven eller gjort det vi kom överens om". Ju mer du har nedskrivet ju enklare blir samtalen, varningarna och tillslut även uppsägningen om det leder till det. 

Lycka till!

PS. Det här får man kanske inte säga, men det är lättare att få igenom en uppsägning än vad vi tror i vårt byråkratiska land. Vilken kan vara både skönt och läskigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Sorgeprocessen

Att inte bli förstådd