Pedagog - ledare

Som jag nämnde i tidigare inlägg så ångrar jag inte en dag att jag läste till Fritidspedagog på Högskolan. Jag har bara jobbat i skolan som Fritidspedagog 1 år, men jag har haft så mycket användning för min utbildning i den andra yrkesbanan jag valde inom näringslivet. 

Att möta eller leda människor krävs mycket psykologi och pedagogik. 

- människosyn

- inlyssnande

- lärande i sitt sätt att förklara 

- kunna möta en större grupp med alla dess personligheter 

- helikopterperspektiv, se hur beslut eller handling påverkar i längden.

- förmåga att fatta ett snabbt beslut i kaos och att vara beredd på reaktioner och agera på dem, inte vänta in medarbetarna för mycket.

- få andra att lära sig och agera

- kunskapen om diagnoser 

- se styrkan i varje enskild person 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen