Lönestruktur

Det har hänt mycket senaste åren. Säkert har sociala medier sin påverkan, folk blir mer medvetna och vill veta. Jag läste mina egna tankar från 2009 innan jag blev chef. Jag förstod inte varför jag hade lönesamtal för det var inget kan kunde påverka. För att få ett bra lönesamtal behöver både chef och medarbetare ha koll på sin organisations lönestruktur. 

Vi har gått från generella lönepåslag till individuella prestationsdrivna och som sätts av chefen. Vilket också kräver mer från cheferna.

Det är en sak att sätta en struktur, men nästa steg är att även ha tydliga kriterier. Vilka lönenivåer har vi och vad krävs för att nå de olika. Vågar man vara så transparent?

Struktur (system/utbildning)->Medarbetarsamtal (mötet)->Lönepolicy (system/utbildning)->Lönesamtal (mötet)->Lönesättning (system)


#ledarskap #medarbetarsamtal #struktur #lönepolicy #lönesamtal

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen