Mötet med medarbetaren

Nu så är det igång, texter om lönesamtalet på sociala medier. Än så länge har jag bara sett texter från medarbetarens perspektiv. Jag vill såklart se det från chefens perspektiv. 

Var med på ett av mina första kundmöten på mitt nya jobb, kund som köpt vårt system. Det visade sig att chefen såg inte var i processen systemet kom in. Jag höll tyst, eftersom jag bara var där för att ta in, men fick många tankar. Det finns inget system som kan ersätta mötet med människor. Systemet är ett enormt stöd för att ha koll på processen och strukturen. Men det ersätter inte processen, det finns ingen möte du kan ta bort.

Viktigt att er organisation har koll på lagar kring lönesättning och får en struktur och minst en gång per år gör en lönekartläggning för att se avvikelser och hjälper dig som chef att göra en plan för ditt team. 

Struktur (system/utbildning)->Medarbetarsamtal (mötet)->Lönepolicy (system/utbildning)->Lönesamtal (mötet)->Lönesättning (system)




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen