Ledarskapsstil

Jag har haft 7 vd:ar under 20 år och de med olika ledarskapsstilar. Jag har skapat en egen teori om olika ålderskategorier. Vi är barn av vår tid, och fostras olika av föräldrar och samhället i olika tider. Jag är 70-talist och kanske är det ett ledarskap jag mest känner igen mig i. 

Min teori stämmer på många ledare (självklart inte alla), men även hur många är som personer födda den tiden. Hoppas ingen tar illa vid sig nu, men som sagt detta är en egen generell analys. 

De 2 första var 50-talister, de var bra på sitt sätt, men de styrde och ställde. Körde över, lyfte inte fram andra ledare, valde t o m lite svaga ledare som de kunde styra över. 

Sen var det en 60-talist, han var bara vilsen. Hade inte så många egna idéer utan ledde utifrån hur han blivit ledd innan, vilket inte stämde med hans personlighet utan då fick andra styra och ställa. Det ledde till en otrolig vilsenhet. Bortser från ett par TF.

Sen kom en 70-talist, med ett tydligt ledarskap. Hur han ville att ett ledarskap skulle vara, tillät andra och växa, men förväntade sig också mycket av andra. En ledare skulle vara ledare och inte behöva gå via vd:n, utan våga leda själv. Med andra ord inte så länga beslutsvägar. Synen och förväntan på ledarskapet var tydligt. Jag gillade det skarpt. 

Någon som vet hur 80-talisterna är som ledare? Jag har haft några kollegor, men kan inte riktigt generalisera deras ledarskapsstil. Ska bli spännande och se vad 90 och 00- talisterna ha för typ av ledarskap 😉. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen