Gott nytt år!

När jobbet blir en så stor del av ens liv, är det där man har sina vänner, får sin bekräftelse och identitet. Jag har alltid varit påloggad på något sätt. Inte för 20 år sen för då hade vi inte ens mobil. När jag fick den var jag tillgänglig på telefon men kunde inte hjälpa så mycket då den stationära datorn stod på jobbet. Sen kom den bärbara datorn då kunde jag jobba trots VAB och semester och tillslut blev min arbetsplats hemma. Bara det är en resa. Men hur många år har jag egentligen varit tillgänglig hela tiden? Kanske 10 år, hälften av mina år på Coromatic. 

Jag har inte tyckt tillgängligheten varit en börda, kan jag hjälpa en tekniker med ett samtal 10 min en julafton är det ok. Bördan har varit när jag inte hunnit med mina uppgifter på mina 40 timmar utan ägnat kvällar och familjetid åt att komma ikapp. Periodvis går det att jobba så, det kan t o m vara roligt att se andra kollegor påloggade kvällstid och vi jobbar för något ihop. Men det håller inte i längden. 

Fast jag har tänkt på sista tiden att detta har också varit ett bekräftelsebehov hos mig, jag har velat vara tillgänglig och svara fort för jag har fått så mycket av glädje och tacksamhet tillbaka. 

Nu loggar jag verkligen ut. Ska ha min första semestervecka på många år utan mail och telefon. Det är så nyttigt för mig och jag får lära mig att jag kan bli bekräftad på annat sätt. Snart 50 år, så jag är väldigt trygg i detta 😀🤗.

Gott nytt år! 💥🎉



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen