En månad har gått


Ja så har en månad gått sen restriktionerna lättade och ledningar och företag ville få in medarbetarna till kontoret. Ursäkta till er som jobbar inom vård och omsorg, ni måste vara så less på dessa inlägg. Tack för att ni varit på era jobb under hela pandemin, pga er har livet känts lite mer som vanligt. Men jag måste få skriva ett inlägg till.

Hade ännu ett samtal med en bekant om att tvinga in medarbetarna till kontoret. Jag lyssnade men sa sen tillslut att jag håller inte med. 

Jag börjar faktiskt tycka att det är ett dåligt ledarskap om man inte har lyckats få ihop teamet på distans under 18 månader. 

1. Du är förebilden som ledare, är du på kontoret så mycket som önskas? Har du kameran på? Är du aktiv och närvarande? Och vad säger du om Teams/Zoom möten? Börjar du mötet med att du är less på att ha det över Teams, ja då blir det tråkigt.

2. Lyssnar du in dina medarbetare? Om någon har varit tyst på alla Teamsfika under 18 månader så hoppas jag du har frågat varför. Jag har ett par och de är ok med det. 

3. Sätt upp spelregler. Vilka möten är viktiga att ha live? Hur förhåller vi oss över Teams osv.

4. Det finns säkert dom som inte gör sina 100% hemifrån, försök möt dem och sätt egna spelregler för dem. Kanske de inte ger 100% på ett kontor heller, det är det jag/du måste möta och konfrontera. 

Jag tror det går att bygga relationer och en social kontakt på distans. Jag har jobbat med människor över Norden i många år och upplever att jag känner dom. Det är inget nytt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen