Jag blir rent ut sagt chockad

 


När jag läser såna här artiklar/undersökningar blir jag chockad. Det kan inte vara så att alla chefer och ledare, i alla tider, inte har fattat detta. För mig är det så grundläggande värderingar om hur en ledare bör vara.  Det står att det är en ny rapport, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag börjar förstå varför det finns så många dåliga chefer därute. 

Uppenbarligen är det inte så enkelt.  Alla är inte födda till attbli ledare, de har inte egenskaperna med sig hemifrån eller från sin uppväxt, men de kan lära sig. Om man inte tar ovan punkter för givet tycker jag man ska ställa sig 2 frågor.

1. Är jag chef för att det var nästa steg i karriären eller för att jag tror det är bra för verksamheten och mina medarbetare? 

2. Är jag chef för att jag kommer kunna visa de bästa resultaten för ledningen,  ägarna eller för att jag brinner för människor, att se dem utvecklas och med det se verksamheten utvecklas till det bättre?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen