Vad är bra ledarskap

Fick frågan i veckan "Vad är ett bra ledarskap?" Älskar att få den frågan, går igång på den. Vad svarade jag:

TILLIT, TYDLIGHET, KOMMUNIKATION och NÄRVARO.

Jag behöver visa att jag tror på mina medarbetare då känner de TILLIT. 

Är ledningen och sen jag i min tur TYDLIG med var vi/jag står, vart vi ska, skapar trygghet och inte vilsenhet. Medarbetarna har gemensamma och enskilda mål och de vet vad som förväntas av dem och kan då tryggt jobba på och växa i sin roll och i självledarskap, de  kan jobba mer enskilt och inte behov av ett dagligt stöd (vilket inte betyder att man ska ta bort avstämningar eller feedback). Vilket leder till utveckling, effektivitet och TILLIT.

Chefer eller ledningar som är vilsna, oroliga eller osäkra på vart de är på väg stänger in sig och slutar kommunicera. Där tappar de tillit och skapar otrygghet. Även i dåliga, osäkra tider krävs KOMMUNIKATION. Prata högt och lågt i ledningen eller med en chefskollega, om du är osäker på vad ni kan säga och vad ni inte ska säga. Blir det tydligt där  kan du vara tydlig mot dina medarbetare. Men sluta inte kommunicera, berätta så mycket du kan. Säg hellre att du inte vet alla svar, men att du ska ta reda på svaren. Framförallt visa att du finns där och lyssnar. Smitta inte av dig av din oro, säg inte för mycket, men säg något. Nedvärdera inte medarbetarnas oro. Även om det går bra så kan Kommunikationen glömmas för att det går för fort. Du måste kommunicera även då och lyssna så du får med dem på resan. 

I tider av osäkerhet reagerar vi alla olika, en ledare kan försvinna, sticka huvudet i sanden. I tider när det går bra kan en ledare försvinna i möten, möten och möten...  Jag har varit den som bara sprungit i korridorerna och kalendern har inte haft en lucka. Så fort någon fått tag i en har första frågan varit "stör jag" eller "vet att du har mycket men har du tid...". Jag gillade inte mig själv då, gillade inte att medarbetarna hade den bilden av mig. Och när jag sen fick mer tid har det tagit tid att arbeta bort denna bild. Jag vill att de ska känna "Självklart har jag tid för dig".  Det går att säga "Jag har 5 minuter nu, men mer tid om en timma, ska vi ta det då istället".  En chef som springer i korridoren eller har en fullbokad kalender är inte närvarande. Se till att ge space, luckor så du kan visa NÄRVARO. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen