Post Corona

 Nu så har samhället släppt på många restriktioner och det är dags för företagen att snart börja öppna upp.

Vad säger ditt företag? Vad säger du själv, ditt hjärta? 

Jag kan prata hur mycket som helst om detta. Får se om det blir ett långt inlägg eller om jag delar upp det 😀.

Mitt företag har tagit fram en policy....

1. Väljer du att jobba på landet står inte företaget för resorna.

2. Vi fortsätter att ge en slant till hemmakontoret med x antal kr per år.

3. Vi kan inte acceptera att man jobbar utomlands då inte företagets försäkring täcker det.

4. Verksamhetens behov styr.

5. Samråd med närmaste chef gäller.

6. Bra med flexibilitet, och den ska vi erbjuda 2 där i veckan.

Va 2 dagar i veckan? Så generöst, jag trodde det var ett skämt....

Här kommer mina kommentarer:

1. Bra med policy rörande försäkring och vad arbetsmiljön säger.

2. Vi flyttade till ett nytt kontor med free seeting december 2018, varför kom inte denna policy då? Eftersom vår dåvarande vd förespråkade hemarbete. 

3. Ett aktivitetsbaserat kontor (som det så fint heter) bör erbjuda möjlighet till enskildhet och tystnad. Det finns inte någonstans hos oss. Så att "tvinga" tillbaka medarbetare 3 dagar i veckan fungerar helt enkelt inte på vårt kontor. Då måste vi erbjuda en ny kontorsmiljö.

4. Tillit. Tillit. Tillit. Det är vad jag bygger mitt ledarskap på. Jag måste våga se utanför mina egna begränsningar och lita på andra men också ta in vad andra ser och tycker och våga tränga mig på för att se hur de mår. Tillit och flexibilitet skapar förtroende och jag får mer ut från mina medarbetare, det är jag helt säker på.

5. "Men Tina vi är sociala varelser och behöver ses". Ja, jag är snart 50 år, jag vet. Och jag ska nog se till att vi gör det. 

6. "Men hur ska en nyanställd komma in i teamet". Ja vi tillbringar mer tid på kontoret till en början, men kanske det är lättare att lära sig och lyssna in över Teams än på ett bullrigt kontor. Jag har testat båda och kan säga att ett tyst kontor är mest optimalt. Men när vi inte har det så fungerar Teams bättre.

7. "Men hur ska ni interagera med andra i andra team". Nu råkar vi vara en stödfunktion som interagerar med alla medarbetare i hela landet inte bara med de på mitt kontor. Och jag är mycket trevligare, mer öppen och pratar mer med de andra i andra delar av landet när jag sitter hemma än på ert bullrigt kontor där man helst vill att samtalet ska ta slut. Mitt teams roll har integrerat med resande tekniker alltid och vi har byggt och skapat fantastiska relationer under resans gång. De har inte skapats på kontoret utan via telefon och glada tillrop på mail och sms.

Ja, ni förstår var jag vill komma. Jag är för hemarbete. Jag står oftast bakom mitt företags policys men den här gången kan jag inte det. Jag har fått ut så mycket mer av mina medarbetare det här året. Rent krass borde jag anställt 1,5 tjänst till med den 13 procentig ökning vi haft, men vi har klarat oss och har mer kapacitet att ta av. Innan Corona var flera i mitt team oerhört stressade, idag finns inget kvar av det. Vad tror ni händer med såna medarbetare om jag skulle "tvinga" in dem 3 dagar i veckan. Och för bolaget skulle det kosta, fler anställda och risk för fler sjukskrivningar. 

Jag kommer sätta vissa krav på medarbetarna framöver som de inte haft ex det här med kamera och delaktighet under teamsmöten. Men de riktlinjerna ska vi sätta upp tillsammans - Tillit! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen