Maktmissbruk

Maktmissbruk, manipulation eller härskarteknik förekommer i alla möjliga relationer. Inom politiken, skolan, kyrkan, föreningar, arbeten, kompis och parrelationer.

Jag har börjat lyssna på sektpodden och kan inte sluta lyssna. Tycker det är oerhört intressant. En bra dialog mellan psykiatrikern Rigmor Robert och fd Knutbypastor Emma Gembäck. De växlar mellan riktiga händelser och hur vi fungerar som människor bla psykiskt mm.

Det som fascinerar mig är hur helt vanliga människor (inte psykiskt svaga) kan fastna i en sekt och vara kvar fast allt som görs och sägs är så emot ens grundvärderingar.

Jag har en förmåga att bli lite för pushig och principfast och det är en svag sida som kan användas så fel i chefs- och ledarskap. I samtal med andra chefer så har jag blivit medveten om detta. Jag kan se att jag haft den egenskapen sen jag var liten. Som tur är har jag alltid haft hjärtat med mig och omsorgen om människan jag möter. Men jag har säkert gjort övertramp ibland och sårat. Idag har jag lärt mig att använda förmågan varsamt, men också se när jag gör fel och be om ursäkt.

Vi behöver våga lyfta våra beteenden och prata om dom och jobba med dem. Vi behöver också lära oss hantera de manipulativa människorna och våga säga emot dem. Våga följa ditt hjärta när du känner att något är fel. Våga lämna. Våga ifrågasätta. Prata med andra som kan stötta dig.

Ja detta ämne är som sagt brett och jag fördjupar mig inte i parrelationer eller sekter eller djupet av det psykiska. Utan jag rör bara lite på ytan av beteenden för att visa på att man kan hamna i detta överallt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen