Distansarbete

Jag har ett sånt där "hittepåjobb" som någon uppgiven förälder skrev på facebook, jag kan sitta hemma och jobba. Vilken otrolig förmån. Tänk om det hade funkat när barnen var mindre. Det hade gett mitt liv och situation mindre stress i varje fall. Jag har 10 medarbetare i mitt team och alla gillar att sitta hemma. 2 sitter i stort sätt hemma på heltid. De andra vill gärna komma in på kontoret 2-3 dagar i veckan. I och med vårt nya kontor med öppet landskap så trivs de inte att sitta där hela veckan och det har blivit mer tillåtet att sitta hemma.

Däremot vill jag som ledare/chef visa mig närvarande och tillgänglig. Sen trivs jag väldigt bra på nya kontoret. Fast ibland har jag åkt hem och tagit sista mötet hemifrån eftersom det ändå varit på länk. Och då är jag hemma när barnen kommer hem. I höst har Tilda, min yngsta gått hem själv från skolan och det har också förenklat vardagen.

Sen är det ett nytt sätt att vara ledare när man har sina medarbetare på distans.
1. Jag måste lita på att de gör det de ska.
2. Jag måste boka in avstämningar med dem.
3. Jag måste ställa de frågor så de kan vara öppna i samtalen.
4. Jag måste se till så alla kommer till tals (så är det ju såklart också om man ses live i ett rum, men här gäller det att inte glömma någon).
5. Jag måste se till att alla får samma information, men också förklara tydligt var de hittar informationen om de missat och att det är deras efet ansvar.
6. Jag måste visa att jag är närvarande på telefon och länk .
7
. Jag måste se till att träffas live ibland.

Ja det är nytt sätt och jag lär mig fortfarande och dom med mig tror jag 😁.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen