Free seating - fria arbetstider
2019, nu har vi snart kollegor som är födda på 2000-talet. Hur ska vi klara det när vi nästan inte har klarat av att möta 90-talisterna? Visst kan jag också tycka att de borde lära sig att verkligen jobba. Hårt och bestämda tider så som vi har blivit fostrade, men då måste jag ställa mig frågan varför. Kan inte vi lära oss lite av dem istället? Fast jag vill nog veta lite vad de går för först, innan jag släpper på tyglarna. Sen finns det trots allt en del regelverk och inte minst företagets policy man behöver hålla sig inom.
Vi har gjort en resa hos oss. Från att alla ska vara på kontoret samma tider varje dag så handlar det nu mer om att få ihop sina 40 timmar. Ja vi har en del roller där man inte kan välja att jobba kväll eller natt för vi ska finnas till hands för våra kunder när de jobbar såklart. Mitt team har bl a en telefonslinga som måste vara igång vissa klocklag. Som person är jag för flexibla arbetstider, men vissa roller går det helt enkelt inte att genomföra. Inom vård och omsorg är det schema som gäller.
När vi flyttade, bytte kontor för ett halvår sen så infördes öppet landskap och free seating. Mitt gäng var de enda som fick bestämda platser pga fasta telefonslingan bl a. Fler började jobba hemifrån och på sätt och vis ledde detta till fria arbetstider också, för vi kumde inte ha koll på varandra på samma sätt. Men jag gillar det, jag vill att man ska kunn lita på varandra. Däremot gäller det att ha koll som chef att det sköts och inte missbrukas. Man får lära sig att lyssna in och se på ett annat sätt.
Det jag kan tycka är skönast med hela den här biten är att det behöver inte bli så mycket klagande och sura miner över andra som går och kommer som de vill eller att man tror att de imte jobbar. Det är ingen idé, lägg ner sånt och låt chefen sköta det.
Ovan fungerar inte för alla, men jag trivs med det.
Vi har gjort en resa hos oss. Från att alla ska vara på kontoret samma tider varje dag så handlar det nu mer om att få ihop sina 40 timmar. Ja vi har en del roller där man inte kan välja att jobba kväll eller natt för vi ska finnas till hands för våra kunder när de jobbar såklart. Mitt team har bl a en telefonslinga som måste vara igång vissa klocklag. Som person är jag för flexibla arbetstider, men vissa roller går det helt enkelt inte att genomföra. Inom vård och omsorg är det schema som gäller.
När vi flyttade, bytte kontor för ett halvår sen så infördes öppet landskap och free seating. Mitt gäng var de enda som fick bestämda platser pga fasta telefonslingan bl a. Fler började jobba hemifrån och på sätt och vis ledde detta till fria arbetstider också, för vi kumde inte ha koll på varandra på samma sätt. Men jag gillar det, jag vill att man ska kunn lita på varandra. Däremot gäller det att ha koll som chef att det sköts och inte missbrukas. Man får lära sig att lyssna in och se på ett annat sätt.
Det jag kan tycka är skönast med hela den här biten är att det behöver inte bli så mycket klagande och sura miner över andra som går och kommer som de vill eller att man tror att de imte jobbar. Det är ingen idé, lägg ner sånt och låt chefen sköta det.
Ovan fungerar inte för alla, men jag trivs med det.
Kommentarer