Chef

Från början hade jag lite svårt att titulera mig chef, jag ville vara ledare. En person som fortfarande hade en relation med mina medarbetare. Bara en sån sak, vi kallar oss inte personal på vårt jobb utan medarbetare och vår dåvarande vd ville ha bra ledarskap, han pratade inte så mycket om chefsskap. Han var chefen och ledare och vi var ledare. Men med åren har jag vuxit in i chefsskapet och lärt mig massor.

En chef ska ha koll på sin budget, på policys, lagar och regler inte minst när det gäller arbetsmiljö. Det kan låta tråkigt, men det blir lättare om man har koll, annars kan medarbetare eller facket prata förbi eller över en.

En chef ska ha koll på sina medarbetares utvecklingsmöjligheter och lönestrukturen, som förhoppningsvis finns.

En chef ska ha koll på befattningsbeskrivningar.

En chef ska ha koll på ledningens mål och strategi och har förmåga att sätta dessa i relation i sitt team, hos sina medarbetare, så de känner sig delaktiga.

Mycket av detta kan kännas svårt eller mastigt, men det finns så mycket hjälp att få. Finns inte stödfunktionerna där du jobbar så finns många bra kurser och mycket går att hitta på nätet.

Självklart är det lättare om intresset finns. Och som jag nämnt tidigare så räcker det inte att bara ha kunskap och vara chef, kombinationen med ledaregenskaper är viktigt. Ex vid tuffa samtal, uppsägning, konflikter osv så är det bra att veta vad man har rätt att göra och säga som chef, men man måste möta sin medarbetare i det samtalet som en medkännande ledare också. Kan man inte vara en medkännande chef? Jo, absolut, men det är lätt att det bara blir de där orden som man måste säga och inget mer och de kan uppfattas hårda. Men det svåra samtalen tar jag upp i ett annat inlägg.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen