Stress

Har tänkt ett bra tag på stress. Inte bara nu när jag haft mycket. Varför stressar vi? Hur hanterar man/jag stress och hur hanterar man/jag andra som är stressade?

Vi diskuterade det även i ledningsgruppen och en viktig sak vi kom fram till var att jag som chef/ledare måste behärska min stress. Jag ska inte visa den för mina medarbetare för det smittar lätt av sig.

En bra chef/ledare tar andras bördor. Vad kan jag göra för att mina stressade medarbetare ska stressa mindre. Prata om det, hjälpa dem att prioritera och även ta en del av arbetsuppgifterna. Ja, jag anser faktiskt det. Många chefer/ledare gör nog inte det. De vågar inte, för de har ju inte heller tid över. Men att se en medarbetares lättnad när man tar hennes jobb. Och i slutändan löser sig ju alla uppgifter någon gång och alla mår så mycket bättre. Det är det viktiga att alla mår bra.


Och att ta en lunchpromenad i fina omgivningar ger lite extra energi. 

Kommentarer

Tina sa…
Inlägg från 18/5-18

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen