Jobba hemma

Var på arbetsmiljökurs i torsdags. För mig är det väldigt mycket sunt och förnuft och ett genuint intresse för människor. Många ledare har tyvärr inte det i sig, men då är det bra att de får gå på kurs. Visst lärde jag mig en del lm lagen och blev påmind om en del. Men mest fick jag mig ännu en tankeställare. Och jag ser fram emot nästa kurstillfälle då jag hoppas vi kommer till stress och de psykosociala problemen vi har. 

Varför vill vi jobba så mycket? 
Varför är vi så många som tar med oss jobbet hem?
Tänk om vi inte jobbade så mycket vad skulle det leda till? Hur många fler skulle vi behöva anställa?
Finns det en dold förväntan på en chef att alltid vara tillgänglig? 

Om jag leder 2 chefer där den ena är tillgänglig jämt, men jobbar egentligen alldeles för mycket och den andra är på jobbet sina 8 timmar och sen ger han ingenting extra. Det är klart att jag tycker den förste är bäst, men den andra gör ju i grunden det som förväntas av honom, eller?

När ens partner börjar klaga ska man dra åt sig öronen. Jag nämnde det för min man, för jag vill att han säger till mig. Då säger han att om ens partner pratar mycket negativt om sitt jobb så kan det leda till skilsmässa. Jag fattade ingenting. Det var inte alls vad jag hade väntat mig. Om en partner jobbar för mycket och försummar familjen så tror jag att det kan vara en orsak till skilsmässa. Men att prata negativt om sitt jobb kan väl ändå inte vara det. Men om han tror eller upplever det så må det gå vara så i hans värld och jag kommer sluta prata om mitt jobb. Men jag har svårt att tro att han har någon forskning som grund till det påståendet. Som jag sa till honom, är det inte bättre att prata med varann som makar om man börjar fundera över jobbet än att göra det på jobbet. Vi är olika inom detta område så jag får hitta andra kanaler. 

Kursledaren nämnde ett förhållande där mannen sa att jag är inte gift med ditt jobb utan vill umgås med dig om det är så att vi bara slötittar på tv ihop. 

Jag slötittar på tv, men ibland tittar barnen eller mannen på så ointressanta saker. Och jag har lite svårt att fördriva tid på vad som helst.

Jag kommer fortsätta att jobba hemifrån, men det får inte leda till att jag är frånvarande när jag är nära familjen. Viktigt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen