55-60 år sen

55-60 år sen är min brors liv. Det är ju inte så länge, men tänk så mycket som hänt. Modet och tekniken är en sak, men tankar, känslor, moralen, hur vi förhåller oss, vad vi accepterar och inte accepterar. Otroligt intressant. 

Viktigt att man reflekterar över det innan man dömer någon. Ibland tar vår generation oss friheten att döma våra föräldrar, men de får inte döma oss. 

Jag har förändrats och ändrat på mina åsikter under mitt vuxna liv. Det är klart att våra föräldrar också har ändrats, som varit med om ännu större förändringar i samhället. Min föräldrageneration växte upp, gifte sig och fick barn när alla gjorde så. Att få en oäkting var inte ok då, vare sig man var med i en kyrka eller ej. Det var så man sa. Många bar på skam, många kvinnor levde bara för att behaga sina män och ta hand om familjen. Vilket är helt otänkbart idag. Vi tar kvinnans karriär som självklar. Vi har många kvinnor att tacka för detta. Och tänk vad en annan människa har med sig innan du dömer henne eller honom.

Bra bok plus Barnmorskan i East End gör att jag är lite uppe i 50-60 talet just nu ☺.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen