Skärmtid

Det här med skärmtid är oerhört svårt att begränsa. Båda mina barn gillar att spela på plattan eller tv-spelet. Tilda gillar fortfarande att se på barnprogram och filmer på tv, vilket Joel inte gör. Vi har haft 1h totalt platta och tv-spel per dag och sen 2ggr fria dagar i veckan. Det går ganska bra, förutom Joel som ska se väldigt mycket på Youtube. Oftast väljer han det framför tv. Vi inser att 1h per dag är väldigt lite. Svårt. Joel går ju inte på någon idrott, jag är orolig att han fastnar i detta som sin bror. Nu när han börjar gå hem direkt efter skolan så är han ensam hemma mer än en timme.  Hittills har han varit duktig att fråga, men kommer han fortsätta göra det. Jag tänker, om han ändå kunde lägga sig och läsa en bok istället. 

Så säger en 67 årig man till mig i veckan, när han var i Joels ålder så var hans mamma orolig över att han bara läste böcker, hon ville att han skulle vara mer ute.

Det är nya tider, men det finns alltid liknande saker att oroa sig över. Jag ska inte oroa mig, men jag vill fortfarande sätta gränser. Puh, inte lätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen