Jämställdhet

Vi pratade jämställdhet i helgen i Dalarna, bra samtal.  Bla hur olika förväntningar vi har på manliga och kvinnliga ledare.  Båda ska vara smarta, jobba mycket, ambitiösa mm. Men till kvinnorna finns ett tillägg, vi ska också vara omsorgsfulla. Oftast finns inte alla dessa egenskaper i någon människa, i vissa, men det är inte såvanligt. 

Inom en månads tid har jag fått höra från 3 manliga kollegor att jag har en hård ton. Blev mest förvånad över den senaste, för där var jag inte ens sur, vilket jag var vi de andra 2 tillfällena.  Så med vårt samtal i bakhuvudet så undrar jag om de säger så till sina manliga kollegor, eller upplever de aldrig varandra hårda.  Jag tycker flera av dem uttrycker sig otroligt klantigt, men då jag inte blir berörd så säger jag inget.  Vad är det som jag rör upp hos dem, förmodligen förväntar de sig inte att höra det från mig.

Men så tänkte jag så här ikväll. Jag är glad att de säger till mig, för då hjälper de mig att utvecklas.  Jag får träna på att be om ursäkt och hur jag ska formulera mig nästa gång. Det är ju roligt ;-). Så därför bakade jag en kaka ikväll som jag tar med mig imorgon. 

Skickat från min Samsung Mobil

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen