Inskolning

Den har gått bra, men den har inte varit bra. Jag gillar inte att döma människor, men de har varit så oengagerade. Förr i tiden så skolade man in barn 1-2 veckor och det kunde ibland ta 3 veckor för de riktigt mammiga eller pappiga barnen. För några år sen så införde förskolan 3-dagars inskolning där föräldrarna ska vara aktiva tillsammans med barnen i 3 dagar. Det handlar om att både barnet och föräldern ska se hela verksamheten som den är. Jag tycker den formen är mycket bättre, det är så  dumt att dra ut på det plus att barnen tror att mamma eller pappa ska vara kvar.

Här var de väldigt dåliga på information, vad förväntades av oss föräldrar och vilka förväntningar kunde vi ha på personalen. De ska väl åtminstone säga hej och hejdå och se mitt barn när vi kommer. Vilket de inte har gjort. Allt sådant har skett på mitt initiativ.

Tack och lov så är Tilda väldigt trygg och lugn i sig själv så jag kände med en gång att det kommer gå bra med henne. Så jag lämnade henne redan första dan vid vilan och det gjorde jag också igår och idag, och det har gått jättebra. Hon har hittat lite tjejkompisar i hennes ålder, vilket är jättemysigt. Hon mår bra och tycker det är jätteroligt, vilket gör mig lugn.

Men jag mår inte bra. Skulle vilja ha mer engagerad personal, på en småbarnsavdelning så vill jag gärna ha de där som är lite extra goa mot barnen. Det har varit väldigt intressant att ha varit med och iakttagit. De 2 som har känts mest engagerade är vikarier, suck......

Ja, jag har massor att säga om detta. Och tycker det skulle vara så intressant att jobba med såna här saker för jag tror det behövs. Deras chefer som sitter i ett kommunhus någonstans, vet de hur det går till? Brukar de vara närvarande? Det måste gå att jobba med sånt här på ett positivt sätt utan att bli dömande. Jag tog ett snack med först en av vikarierna idag och sen ordinarie och det kändes bra.

Nu har ju jag lite koll på den här verksamheten, eftersom jag själv har jobbat där plus att mannen gör det. Men jag tänker på de föräldrar som får sitt första möte med en förskola på det här sättet, stackars de. Jag saknar våra underbara dagmammor, men Tilda tycker som sagt att det är roligt och i nuläget är det absolut viktigast.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen