Påskhelg

Vi har varit hemma i helgen, vilket har varit jätteskönt. Vi har slappat och inte gjort så mycket alls. Vi tjejer i familjen har varit lite småhängiga och då är det skönt att slappa. Ja, Tilda har inte bara varit hängig utan är fortfarande sjuk, så vi har inte haft några gäster här heller vilket vi tänkt från början.

Är glad över vår kyrka där jag varit 3 ggr den här veckan. Stackars mannen har inte fått med sig någonting...... I onsdags så var det vi ledare som blev bjudna på en festkväll, med lyxig 3 rätters och sen lite ledarövningar. En mycket lyckad kväll. I fredags var jag på långfredagsgudstjänst, det är lyxigt att ha en skådespelerska i församlingen. Hon läste bibeltexten och gjorde det på ett otroligt sätt. De är duktiga på att tänka på symbolerna i kyrkan. I fredags var ljus och blommor borttagna, det var 3 röda rosor och ett stort kors med törnekronan på. Idag på påskdagen så låg rosorna framme på altaret, korset var borta och Gudstjänsten började med musik och de gråtande kvinnorna vid graven. Sen möblerades det om med inlevelse och glädjande musik, ljusen och påskliljorna kom fram och nattvardsbordet. Rummet fylldes med glädje eftersom Jesus är uppstånden.

Jag hade hand om söndagsskolan och där fick barnen vara med om en nattvardsstund, som den sista måltiden lärjungarna hade med Jesus på skärtorsdagen. Jag gjorde det väldigt enkelt, förklarade vad nattvarden är för någonting sen fick de smaka om de ville och alla ville. (Tänk om man själv hade fått det förklarat så när jag var 5-6 år). Nog för att nattvarden är en helig stund, jag vill ändå att barnen ska känna att de får vara en del av den på ett lättsamt sätt. Sedan flyttade jag på barnen till en annan del i rummet där de fick höra om Jesu lidande och korsfästelsen. Sedan satte vi oss i ringen igen och byggde upp en grav, som var tom och tände ett ljus, som fick lysa upp. Det kändes bra.

Fått oss en långpromenad idag, vilket var väldigt skönt. Får se om Tilda sover bättre i natt, annars får det bli ett läkarbesök imorgon. Stackars liten, hon har varit mycket sjuk, hoppas på en bättre vår.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen