Den inskränkta företagsbranschen

Var på ett lunchseminarium idag, som handlade om "det räcker inte med nöjda kunder, hur bygger vi nya nätverk och får hittar referenser". Föreläsaren sa det själv, hur han gick in i "nätverksväggen". En träff, en nätverksträff med en massa säljare från olika företag som vill sälja, men ingen vill köpa något. Därifrån går de utan någon ny affär, men de fortsätter att springa på den här typen av träffar, för det är ju det man gör.

Så hade föreläsaren varit på en föreläsning i London och lärt sig något nytt. Satsa inte på "de kalla samtalen", telefonförsäljning eller att försöka boka möte med VD:n = omöjligt. Börja tänka på ett annat sätt, bygg relationer, förtroende, gå via någon som känner VD:n osv. Han blev arg när han hörde detta budskap för han tyckte att fick höra det för sent. Sen gav han oss några punkter att tänka på:
1) Ge så ska du få
2) Den gyllene regeln, fast tänk inte bara "det du vill att andra ska göra för dig ska du göra för dem" utan tänk ett steg "vad vill den andre att jag ska göra för honom".
3) Var självkritisk

Känner ni igen det? Allt står i bibeln. Tänk att det som stått där i flera tusen år var nytt för honom. Intressant vá? Och det är det nog för många i denna inskränkta värld. Har man jobbat med människor, så har man lärt sig detta ganska tidigt "hur man bygger en bra relation" eller "vinner ett förtroende". Så det är kanske dags för alla lärare att söka sig in som säljare i företagsvärlden, tänk vad mycket ni har att bidra med.

Funderade också på om det är manligt och kvinnligt, men det behöver det inte vara. Ja, det är inte första gången jag hör en sån här föreläsning, som är bra, men det känns inte som de kommer med något nytt. Ja, lite roligt är det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen