Så mycket bättre

Vi har det i Stockholm när det gäller barnomsorg, jämfört med andra småstäder. Träffade min syster igår, som har haft sina duster med dagis. Ja, sådana platser kallar jag dagis för jag tycker inte att det låter som en förskola. Jag tycker att förskollärare borde ha lite mer yrkesstolthet och göra en bra förskola till barnen och skapa trygghet för föräldrarna, inte jobba emot dem. Vi lever 2011 och förskola är numera en självklarhet, därav tycker jag att man ska tänka så och förskollärare borde vilja att alla barn gick så länge som möjligt så de får ut bästa möjliga. Nej, där min syster går så måste föräldrarna lämna sina barn 30 minuter eller mindre innan de börjar jobba och sen hämta dem 30 minuter efter de slutat. Min syster jobbar skift, förmiddag ena veckan och eftermiddag andra. När hon jobbar eftermiddagar så börjar hon 13 och ska då lämna sin son 12.30 tidigast. Hon får väldigt stressigt och sonen känner av det och får inte i sig någon mat plus att han inte blir med i verksamheten för de andra barnen leker redan förfullt.Varför tänker man inte istället "det vore bra om han kom till kl 9 när vår verksamhet börjar så får han ut det mesta och bästa av verksamheten"?!?!?!

Här skulle de aldrig kunna sätta in en 30 minuters regel för alla har olika lång resväg till sina jobb. Sen har vi 30 timmar förskola åt stora syskon om man är hemma med ett litet, i många andra kommuner har de 15 timmar. I vissa kommuner tvingar de ha barnen hemma om mamma eller pappa är hemma pga sjukdom. Så mycket dumma regler som bara gör att familjerna mår sämre, blir mer stressade och barnen förlorar tid med kompisar och verksamhetstid. Visst finns det föräldrar som kanske skulle utnyttja systemet, men så är det med allt.

Vi har det så mycket bättre här och jag tycker det skulle vara lika över hela Sverige. Var kan man skicka in sådana här klagomål?

Erkänn att du trodde jag skulle skriva om ett tv program som började i lördags, ha ha, det gjorde jag inte, men jag är glad över ett bra underhållningsprogram på lördagkvällar igen :).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen