Älska har sin tid

Har precis läst ut en roman om ett par som låg i skiljsmässa. Nu slutade såklart boken lyckligt, men det var beskrivet så bra om hur de gick på var sitt håll och byggde upp tankar och idéer om den andre. Och i och med det, slutadede att älska och ta hand om varandra. Det är nog väldigt lätt att göra det, speciellt när man går igenom olika faser i livet. Att hålla kärleken och relationen levande är inte helt lätt. Det handlar inte alltid om kommunikation, vilket vi ofta säger. För kommunikation är inte så lätt, när man talar olika språk. Det som kom fram så bra i boken var att de hade historik tillsammans, som en eventuell ny partner aldrig kommer att känna till. De kände varandras föräldrar och hade gått igenom glädje och sorg i livet. Och det är kanske det vi behöver tänka mer på.

På radion pratade de en dag om otrohet, var börjar den. Folk fick ringa in och säga var deras gränser går. Och det är verkligen olika från olika personer vad som är ok eller inte. För en kan daglig kontakt med motsatta könet på nätet vara en inkörsport, för en annan betyder det ingenting utan då är det andra saker som känns mer otillåtet eller vad man ska kalla det. Det viktiga är väl ändå att ha respekt för den andre att inte göra det ens partner tycker är fel. En som ringde in sa att kan man inte vara öppen med vad man gör och säger utan börjar hemlighålla vissa relationer eller beteenden så kan det vara en inkörsport till otrohet och det kan jag hålla med om.

Att försöka kommunicera och vara ärliga är nog en bra byggsten i äktenskapsbygget och påminna sig själv om vem man blev förälskad i och sen vara en kärleksfull partner själv. Det finns inga jätteenkla lösningar på äktenskapsproblem. Jag hoppas att vänner och folk försöker i varje fall. Sen eftersom jag har en tro på Gud, så tror jag att Han kan hjälpa en också. Det är inte så att Han hjälper mig bara för att jag är kristen, utan Han vill hjälpa alla som vänder sig till Honom. Kanske du som inte kallar dig kristen, vänder dig oftare till Honom än vad jag gör. Det vet vi inte. Gud välsigne dig och ditt äktenskap!

Kommentarer

Lilla Li sa…
Bra skrivet!! Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen