Hur lyckas man i livet

Har tänkt på att det ofta nämns i böcker eller i filmer att det är så hemskt att bli kvar i småstaden man kommer ifrån och jobba på Ica. Varför är det så? Varför mäter vi lycka på det sättet? Vad är egentligen lycka? Folk som varit blyga och kanske mobbade under skoltiden vill också gärna säga att det var de som lyckades, om de nu har gjort det och att mobbarna hamnade på Ica eller dog i droger. "De snygga, populära tjejerna blev feta 5-barnsmammor, som jobbar på Ica, medan jag vidarutbildade mig, reste jorden runt och fick ett toppjobb i Stockholm." Känner ni igen det?

Tänker på min klass, som jag gick med i 1:an till 9:an, vilken smart klass. Ja, många låg långt över medel (jag låg på medel). Många har vidarutbildat sig, framförallt de som var coola och populärast, det var inga dumma blondiner, nej de var smarta. Några är kvar i småstaden, men de har också läst vidare och har bra jobb. Ingen jobbar på Ica, om det nu är fel att jobba på Ica. När jag går och handlar på Ica, så brukar jag tänka att jag är tacksam över dem som jobbar där så jag kan handla min mat, tio i åtta en söndagkväll om det är så.

Nej, det går inte att mäta lycka. Det går inte att säga att man ska göra si eller så för att lyckas i livet. För en del kan "bullmammarollen" vara lycka, för andra ett chefsjobb eller för andra, som mig det här "medel-Svensson-livet", då man får lite av varje...

Kommentarer

Lilla Li sa…
Håller med dig:). En och annan är nog kvar från min klass, av de som var i innegänget, men antagligen även en och annan av oss andra vanliga!
När jag gick i 5:an var mitt drömjobb Ica-kassörska:)..., ett utmärkt jobb, skulle jag tro.

Det handlar nog mer om ambitioner och självförtroende var man hamnar i livet. Om man har tur leder det till lycka oavsett pm man flyttar eller är kvar:)
Kram
Anna sa…
Håller med dig fullt ut Tina. Lyckan finns oftast precis där vi står.
"Livet är ett mirakel, om vi lyckas se det för allt spektakel" sa någon;)
Idag strålar solen och vi är friska.
LYCKA!
Nu ska jag snart iväg på ett danspass.
Ha en fantastisk helg fina ni!

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen