Personval eller....?!?!?!

VAL 2010. När det snart är dags för val så får man ha åsikter, eller hur?! Jag tycker det är intressant med politik, inte alla frågor, men en del. Fast det som är riktigt intressant är vilka frågor som ställs, hur de ställs, hur den tillfrågade svarar på dem. Ja, hur folk beter sig helt enkelt, både vi som röstar och de vi ska rösta på. Ibland undrar jag om det mer och mer blir personval vi gör.

Om jag får säga vad jag tycker om personerna så är det så här: Jag gillar Maud Olofsson, Lars Ohly, Göran Hägglund, Maria Wetterstrand, Jan Björklund och Fredrik Reinfeldt. Jag gillar inte Mona Sahlin eller Peter Eriksson. Alltså det har inte med deras politik och åsikter att göra utan deras personligheter.

Det finns delar som jag tycker är bra och som jag inte tycker är bra hos alla partier. Jag röstar på dem som jag tycker ska ha en chans att vara kvar i Riksdagen och lyssnar på de frågor som berör mig just nu och det är de frågor som rör barnfamiljer och äldre (KD).

Jag har så svårt att förstå att folk inte förstår. Såg utfrågningen igår med Jan Björklund. Folk tycker att han är hård och tror att han vill ha en strängare skola. Men hallå, de som tycker det, har de varit på en skola senaste 10 åren?! Han vill att det ska vara lite mer ordning och mer fokus på kunskap och det är jag säker på att lärarna vill också. Jag har hört flera lärare som sagt: "Jag skulle så gärna vilja jobba som lärare och inte som socialpedagog", det säger väl en del om hur det är i skolan.

Har ni tänkt på att Alliansen ofta säger vad de tycker, medan opositionen också säger vad Alliansen tycker och då med en negativ klang. Vad tycker opositionen själva. Hörde bla Maud Olofsson svara såhär när hon fick frågan varför de inte får med sig Socialdemokraterna på en fråga: "Jag vill inte resonsera utan säga vad jag/vi tycker".

Jag hoppas att du går och röstar. Tänk på att det finns kvinnor som inte får rösta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen