Hemundervisning

Var en artikel i Dagen igår om en famij som har hemundervisning med sina barn. De har haft det i flera år, men nu hade kommunen sagt ifrån och de/familjen skulle få betala vite på 10 000kr.

Jag har inte haft någon åsikt direkt om hemundervisning innan då jag inte stött på det. Men när jag läser detta så måste jag nog säga att jag är emot det. Jag tycker inte våra skolor alltid är de bästa och det kan vara en tuff miljö för många barn, men i det stora hela så tror jag att det är bra för barnen. Det är bra för människan att träffa andra som inte är lik en själv. Det är en social miljö där vi fostras och slipas.

Den här pojken som det stod om i tidningen tyckte att han fick mycket socialt ändå, han umgås med vänner på fritiden och spelar hockey. Då undrar jag, hur många tjejer tror ni han träffar?

Som sagt i skolan träffar man alla sorter, långa korta, killar tjejer, blyga framåt, tysta och skrikiga. Och visst har det berikat våra liv, alla dessa människor vi mött på vår väg i livet.

Vad tycker ni, ska hemundervisning tillåtas?

Kommentarer

Lilla Li sa…
Jag läste den också! Jag håller med dig, det är inget bra alternativ. Grupparbeten och redovisningstillfällen är också en del av undervisningen som han går miste om. Om mamman så gärna vill undervisa kan hon jobba som lärare istället. Starta en miniskola om hon så vill, men det är väl heller inte helt lyckat att ha sina föräldrar som lärare om det går att undvika, eller?
Tina sa…
Nej, det håller jag nog med om. Det går säkert för en del, men inte för alla och så är det väl med allt.

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen