Svärmor och grannen

Jag har nog en riktigt bussig svärmor, precis vad man vill ha ;-). Hon har erbjudit sig att komma hit så snart jag vill efter att bebisen har kommit för att avlasta mig. Jag blir nästan rörd, tycker det är ett fantastiskt erbjudande. Vi svenskar är sådana individualister och ska klara oss själva och inte ta hjälp av de äldre, som de gör i andra länder eller som det var här förr. Även om tiderna förändras så tycker jag att det skulle vara illa om jag lyssnade mer på media rörande barn än på min mamma och svärmor som båda fostrat 5 barn var. Jag har massor att lära av dem.

Först var jag såklart lite skeptiskt till att ta emot hjälp, jag är ju svensk jag med. Men när jag tänker på det så är det ju ett helt otroligt erbjudande. Svärmor är verkligen inte jobbig att ha här, hon styr inte och ställer eller talar om hur jag ska göra utan rättar sig in i våra rutiner och vår vardag. Min mamma är likadan, det är väl därför jag lyssnar på dem. Jag skulle gärna ha hit mamma, men utan pappa då. Tänk om hon ändå kunde lämna honom på ett korttidsboende och sen komma hit själv, men det kommer nog tyvärr inte hända. Detsamma gäller även svärmor, nu är ju svärfar frisk, men han kräver ändå lite för mycket av svärmor så hon skulle vara mer avslappnad om hon kom själv. Får se hur det blir, vill han komma så får han det. Jag kan säkert hitta på saker han kan göra också....

I eftermiddag ska Joel och jag in till grannen L med dotter M på fika. Ska bli trevligt. De är också så gulliga och omtänksamma. Hon har sagt att hon kan ta Joel om det skulle krångla till sig när vi ska till BB. Skönt att veta om inte de stora barnen skulle vara hemma här.

Kommentarer

Carolina sa…
Ja, det är verkligen ett härligt erbjudande:-). Kan ju vara skönt ett tag i alla fall!
Bra med grannar som back-up vid förlossningar! Det kan ju gå fort så man vill komma iväg snabbt! Det är verkligen spännande, inom 3 veckor är det definitivt klart. 3 veckor är inte så länge i det stora hela....

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen