Juldagen

Julaftonen blev bra. Jag var inte så trött, vilket var skönt. Vi var till en samling kring krubban i kyrkan på förmiddagen. Fullsatt kyrka och ett fantastiskt slut med "O helga natt" på trumpet. Sedan ville vi hem och fika, men min syster kom inte förrän 13.30 så det blev en sen fika. De körde väl fel 3 ggr innan de kom fram, landsbor i stan.....hm, det är väl inte direkt stad här heller, men de bor ju verkligen på landet :O).

Mamma fick se hela Kalle Anka, vilket hon aldrig gjort. Jag och syrran lagade maten, mest syrran. Jag gick runt och fixade, dukade och tände ljus osv. Det blev en god och mättande julmiddag som vanligt. Tog inga kort kom jag just på. Tomten kom även till oss. Mycket glädje och lugn. Skönt. Lite frukt och godis fick vi också i oss. Otroligt vad man ska hinna med och äta en sån här dag. Det var en mysig julafton.

Förbjöd pappa att ha tv:n på, vilket gjorde honom lite rastlös, hm, tänk att han glömt hur han ville ha det till jul. Det är ju bara det att han tittar ju inte på ett program utan sappar runt, vilket är väldigt störande. Önskar han skulle förstå att han blir trött av allt tv tittande. Jag tycker det är helt ok att han har tv:n som sällskap hemma, men när vi är hemma eller han hos oss skulle jag önska att han uppskattade gemenskapen, men det är tydligen svårt. Ja, de är inte så pigga mina föräldrar.

De bodde kvar till idag och idag har vi slappat. Precis så som en juldag ska vara. Lösa korsord, läsa tidningar vi fått i strumpan och umgås vid matbordet. Joel har lekt med sin julklapp hela dagen, lego för en 6-12 åring, han är helt otroligt duktig. Det är häftigt. Föräldrarna åkte vid 14-tiden, vi åkte och hyrde "Bilar" som vi alla tre kunde se tillsammans, mysigt. Jag har sovit lite i soffan, nu sover snart Joel och jag ska fortsätta slappa i soffan. Imorgon tar vi en tur och retur dag till Arboga och träffar mina syskon.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen