Fortsättning på klagomuren

Håller på att läsa en lättsam liten bok om en fru som säger upp sig som familjens projektledare. Den är så träffande i många familjer. Varför är det så? Kvinnan ser, har framförhållning, sköter, donar och fixar, mannen sitter framför datorn, tv-spelet eller tv:n eller leker med barnen. Nu är jag en av de lyckliga som har en man, som gör lite mer än det, men det är ju inte i närheten ändå av vad jag gör. Det där extra, tänka ut i tid vad vi ska äta så man har allt hemma, eller byter gardiner, eller sorterar återvinningen eller..... tyvärr går det att göra listan lång. Och jag säger som hon som skriver boken, varför har vi det där i oss, eller vi har det kanske inte i oss, vi måste lära oss annars händer inget. Visst skulle det vara skönt att bara låta allt bero ibland och inte hålla på, men det går ju inte. Då skulle "rent hus" behöva komma till alla hem, man måste städa och plocka och dona, det bara är så. Hon ställer sig frågan i boken, är det samhället som skapat denna roll, eller är det genetiskt, eller är det kvinnan som inte tillåter mannen. Eller är det barnens fel, skriver hon också, innan man får barn så är allt så jämställt. Men bara för att man är den som börjar vara hemma med det lilla spädbarnet så betyder inte det att man skriver under på att vara familjens projektledare resten av livet. Bara för att man är hemma och ammar så vet man inte att barnet måste ha med sig en ren gympapåse 5 år senare. Om mamman lär sig så måste väl pappan kunna lära sig också. Hon har så rätt, ska med nöje fortsätta läsa och se vart det leder.

När jag läste boken så tänkte jag det är konstigt att de flesta män har högre lön än kvinnor. Om vi tar med den förmåga vi har att hålla ihop ett hem med oss på jobbet så borde vi vara så mycket bättre än männen även där. Ibland skulle jag vilja att man fick lön utifrån engagemang och effektivitet, då skulle jag ligga bättre till än många andra på jobbet....hm.....

Har nog jobbat 45 timmar minst denna vecka och inte får jag alla skollov för det, men nu är det helg och det tar jag.

Kommentarer

Anonym sa…
Helt klart ett hett samtalsämne, kan diskuteras i timtal!!
Kanske ska läsa den där boken..

Å få lön utifrån effektivitet och prestation skulle inte göra mej rik iallafall... inte där jag jobbar idag iallafall.
Kram Gilla

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen