Ärligt tacksam

Tillbaka till jobbet..... det gick inte så lång tid, jag som skulle ta helg, men jag måste bara skriva om en diskussion jag hade med kollega G igår.

Nästa helg ska vi åka till Sälen, vår avdelning och det nya företaget som vi köpt. Vi har fått en del lyxiga resor på mitt jobb och jag vill verkligen inte klaga på dem, för jag vet att de finns de som jobbar och sliter och knappt får en julklapp. Men oftast får vi slita gärnet innan denna resa, som brukar vara i januari. Decembermånad har inte alltid varit så kul, men vi har slitit och kommit iväg och fått fantastiska resor. Jag är alltid lite sur i december, för jag skulle hellre vilja ha en dräglig vardag än dessa resor, men nu i efterhand vill jag inte ha resorna ogjorda. De har varit otroliga. Sen förväntas det att man ska vara väldigt tacksam och jag brukar vara tacksam, men som sagt man vill ju att vardagen ska kännas ok också. Vi tillbringar mer tid på jobbet än med familjen och än dessa resor.

Diskussionen jag hade igår var med kollega G som vägrar åka med nästa helg för han åker inte skidor. Han tycker det är så tråkigt att vi alltid ska åka på skidresor, sen vet jag att han inte vill ta sin helg från familjen, men det sa han inte igår. Jag kan också tycka det är jobbigt att åka med jobbet en helg, men samtidigt vill jag visa tacksamheten. Jag försökte få honom att visa lite tacksamhet, men det fanns inte i honom. Han förstod inte varför han ska tvingas vara tacksam om han inte vill. Jag förstod och håller med till viss del, men..... Ja, jag kan vara kluven, vad tycker jag egentligen. Tycker jag som honom, men vågar inte säga det som han eller är jag tacksam? Man vill ju vara ärlig.

Nu ser jag faktiskt fram emot nästa helg, det ska bli kul att få åka lite skidor. Till skillnad från min kollega så tycker ju jag skidåkning är roligt. Ja, vi blev lite högljudda igår, så idag kom en annan kollega och frågade vad vi diskuterade så hetsigt igår, hm..... Kollega G är väldigt högljudd och inte så smidig jämt när han säger saker, men jag gillar honom för han är ärlig.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag kan också förstå "G" till viss del, samtidigt så känns det trist att han inte hänger på.
Han och jag är ju precis lika ointresserade av skidåkning och har samma intressen i övrigt.

Ska jag vara ärlig så skulle jag klara mig rätt bra utan dom här "pompa och ståt" resorna också.
Jag åker med enbart för att lära känna mina kollegor bättre.

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen