Moraltant

Är det bara jag som är det och reagerar på alla dåliga program på tv och främst de så kallade humorprogrammen. De skämt som går hem är tydligen de som handlar om att man är full eller de om sex. Jag kan tycka att andra skämt kan vara riktigt roliga också, Björn Gustafsson är ju bara rolig med sitt minspel. Men ta "Fredag hela veckan" som exempel, program som ligger efter Idol, men innan utröstningen. Hur många barn sitter inte kvar vid tv:n för att se det för att sedan se slutet på Idol? Jag tycker inte det är ett bra program för barn, så hemma byter vi kanal eller tar en paus från tv-tittandet. Ja, jag är kanske en moraltant, men då står jag för det. Jag tror att det är oerhört viktigt vad man fyller sig med, det påverkar ens sätt att vara och leva.

Ett annat exempel är dessa galor som visas på bästa sändningstid på svt, senast guldbaggen. Vad då en gala för inbördes beundran. Genomgående var det väldigt sexistiskt, testa partner, bli bög, ligg med vem som helst var som helst, se upp för vampyrer osv. Detta sitter en hel drös av ungdomar och säkert barn också och tittar på, eller grammisgalan; berusade, drogpåverkade "underhållare" direkt in i mitt vardagsrum en vardagkväll. Hur ska man få SVT och förstå att jag och många fler med mig tycker inte detta är ok. Det som var så skönt var att dessa galor reagerade inte bara jag på utan flera av mina kollegor reagerade också.

Tittade på ett barnprogram igår också, med Joel. Jag stängde av. Det var Kenny Starfighter, superhjälten som säkert är jättecool. Men när barnen kom hem så möter de först en granne som bara svär och sen kommer en kille in till sin mamma och hon vill hellre ut på krogen och vara med män än att lyssna på sin son. Visst en del barn har det säkert så hemma, men måste man ha fram det i barnprogram, kan inte barnprogram få vara en fantasivärld för dessa barn. Jag bara undrar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen