Cykelhjälm

Använder ni cykelhjälm? Jag gör det om jag ska cykla längre streckor och befinna mig ute i biltrafiken, men inte om jag bara ska ner till affären. Idag cyklade vi till Ängby, till en parklek där, jag, mannen och Joel. Det var mysigt. Vi fick lite regn på oss. När jag gick i högstadiet så var det inte lag på att ha cykelhjälm. I 7:an eller 8:an så fick vi 2 nya killar i klassen, tvillingbröder, de var tvugna att ha cykelhjälm av sin tyska mamma. De blev utskrattade när de kom till skolan med hjälm, för de var de enda, efter det så promenerade de till skolan. Jag kan förstå dem.

Stora tjejen börjar tycka det är pinsamt och jobbigt nu att ha hjälm på sig, så hon promenerar hellre till skolan. Jag vet att hon gärna skulle vilja cykla med sin nya fina röda cykel, men det är i och för sig bättre för hennes hälsa att hon promenerar. Jag har funderat på hur det skulle vara att vara tonåringen med denna lag, jag tyckte det var pinsamt när jag var tonåringen, men jag tänkte att man kanske inte tänkte så rörande en lag, men det gjorde man. Ja, jag kan ju förstå henne. Vem bär egentligen ansvaret? Jag tycker att lagen hade kunnat gälla till 12 eller 13 år istället för 15, det hade nog varit enklare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen