Skräckfilm

Stora tjejen kom hem igår och sa att de hade haft mysdag i skolan, sett på film och ätit godis. Det är väl helt ok att man har det ibland, lite mysigt tillsammans och godis. Den här klassen ska ju splittras till hösten också. Men så visade det sig att de hade tittat på en skräckfilm, från 15år. Där blir jag upprörd, för det första så får man inte visa på film offentligt - det är lagbrott, sen att se en film som är från 15år när det är 12-13 åringar. Varför?!?! Någon frågade, var det en ung praktikant som visade det eller? Nej, det är en vuxen man, som är deras vikarie. Kanske det kan vara så att han vill ställa sig in för att eleverna inte har tyckt om honom, men det är ju tragiskt om det är så. Min man ringde och pratade med honom, han skyllde på demokratin, att det var eleverna som röstat fram den här filmen tillsammans. Ja, men det är väl ändå hans ansvar att titta på vad det är för åldersgräns.

Sen blir jag så ledsen över att barn är så avtrubbade när det gäller skräck och våld. Och det måste ändå bero på föräldrarna att de tillåter vad som helst. Kan inte barn få vara barn, de kommer bli vuxna en dag ändå och avgöra själva vad de ska se på och inte vill se. Tjejen hemma är väldigt skyddad, hon har inte fått sett sådana här filmer, därför blev det också väldigt mycket för henne. Sen att det var i skolan detta hände tycker jag är största skammen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen