Kurs

Måste ju skriva lite om kursen jag var på förra veckan. Det skulle vara en kurs för koordinatorer och administratörer. Kul, tänkte jag och min kollega när vi läste om innehållet, det passade oss perfekt. Vår roll i vårt företag är väldigt speciell, det är nog bara vi som har kontakt med alla på företaget, vi rycks från det ena till det andra hela tiden. Det går inte att tänka, nu ska jag sätta mig med det här i en timme, för man avbryts av telefon eller av någon som kommer in osv. Kursens deltagare bestod av många 40-talister, som jobbar som sekreterare eller administratörer inom kommun eller landsting. Det fanns någon enstaka som hade ett liknande jobb som oss. Första delen skulle handla om ledarrollen, hur man hanterar besvärliga, kommunikation, gruppdynamik, hur man ger feedback. När man läste texten så lät det så bra. Föreläsaren var jätteduktig och bra, men hon kom inte med så mycket tips och talade mer om hur det kan vara och det vet vi ju redan. Andra delen var om hur man skriver professionellt, mycket speciell föreläsare, duktig, men vad ska man säga, nästan lite barnslig. Tredje delen hette "så hanterar du vardagsstressen i rollen som spindeln-i-nätet". Svaret blev: "så här påverkas vi av stress, lär dig att säga nej, hitta balans.....bla bla bla". Föreläsaren var ännu mer speciell, hon sa några riktigt bra saker, men hon kändes så otroligt speedad själv, förstår att hon hade haft problem med att jobba för mycket och med att inte säga nej osv. Jag och min kollega är en helt annan människotyp än vad denna föreläsare var, vi är lugna och kan balansera och säga nej ganska bra. Vi har kanske svårt med prioriteringar och att strukturera upp våra arbetsdagar. Det här var första dagen, även om föreläsarna var bra så var jag lite besviken, det var inte riktigt vad jag hade väntat mig.

Dagen efter hörde min kollega några kommentarer från några 40-talistkvinnor att det hade varit en mastig dag, dagen innan så de var helt slut. Så var det inte för oss. Vi tyckte att den dagen hade varit behaglig och skön jämfört med hur vi har vår vardag på jobbet. Då förstod vi att vi är helt olika typer av koordinatorer som sitter på denna kurs. Vi satt där och kände att vi ville bara få sätta in dem i vår roll. Det vi blir tröttast av är nog all information som vi får hela dagarna från alla möjliga.

Förmiddagen på andra dagen handlade om hur man kan använda excel och word på ett bra sätt i jobbet. Det var bra, fick några nya tips. Eftermiddagen var bäst på hela kursen, Håkan Lövén pratade om "projektkoordinering - att ha många bollar i luften på samma gång och effektivisera din arbetsdag - våga prioritera rätt". Han gick ut hårt och pratade om projekt och det var klockrent, vi kände igen allt, medan 40-talistkvinnorna inte förstod något. Bara det var en intressant iakttagelse. Här kom lite konkreta tips från någon som var insatt i verkligheten. Efter det föredraget var jag tröttare, det var många tankar som snurrade i huvudet då. Kom fram till att jag trivs i min roll, jag gillar tempot, men kan bli galen vissa dagar så klart också.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen