Får man störa sig ibland?

Vad lätt det är att störa sig på folk, som kommer med dumma förslag eller inte gör som man har bestämt eller inte gör någonting alls. Ja, det är någonting jag får försöka jobba med, jag som är lite av ett kontrollfreak, att inte haka upp mig för mycket och störa mig. I morse hann jag med den buss, tunnelbana och buss som jag vill för att jag ska komma i tid så jag behövde inte störa mig på bussen, hm.... Annars något eller någon som jag stör mig på för tillfället är Maud Olofsson och hennes förslag på inkomstbeprövat barnbidrag. Visst har tanken slagit mig någon gång att de riktigt rika kanske inte skulle behöva ha barnbidraget, men vem avgör om någon är rik, inte jag i varje fall. Maud tyckte att man skulle sätta ett tak på om man hade 260 000kr i årsinkomst eller mer. Det är väl ingen hög årsinkomst, ca 21 000kr/mnd. Är hon medveten om vad det kostar för en barnfamilj som har hus? Jag har för mig att jag läste förra veckan att hon tjänade mest av partiledarna. En familj var med på aktuellt igår, de hade tillsammans 900 000kr i årsinkomst, det tycker jag är mycket, ändå gick deras pengar åt. För de hade en dyr villa med höga lån, bara 15 000kr i månaden på räntor, puh. Så de ansåg att de hade behov av barnbidraget, som går till hushållskassan. De kunde inte spara så mycket, ett par 100 lappar. Jag tyckte det var ganska skönt att höra. Sen alla ensamma mammor, som redan lever på bidrag, det är bostads-, underhålls- och kanske socialbidrag. Den gruppen kommer självklart få barnbidraget och kan strunta i att jobba och vi andra gnetar på som vanligt. Det finns ensamma mammor som kämpar på rejält, dem beundrar jag, sen finns det dem som lever på bidrag och de stör jag mig på. Fast ibland kan jag strunta i att störa mig på dem, för jag är så glad att jag är en glad arbetare, som gör rätt för mig. Nej, jag hoppas hon inte får sin vilja igenom.

Sen kan jag störa mig på snåla 40-talister. Det är en grupp som har det så bra, men det är bara enstaka som unnar sig saker. De har byggt upp ett bra samhälle åt oss yngre, de har sett till att lönerna höjs och mycket mer. De flesta av dem har betalat av sina lån på husen och har inte så mycket utgifter. De får också bra pensioner. Men de kan inte lägga sina slantar på att reparera sina äckliga toaletter och fula kök. Det får vi göra sen, som köper deras hus och som inte har pengar utan får ta lån till det. Det stör mig. Men det finns några föredömen också, som J:s föräldrar som byter fönster, tak och möbler och reser en del. Så vill jag också kunna leva då.... :O).
Sen blir jag riktigt arg på dem som våldför sig och t o m mördar barn, grrrrr....

Kommentarer

AnnieeG sa…
jaså, det var 260 000 iaf? trodde det var 240. I vilket fall, 20000-21000 kronor i månaden kallar inte jag heller höginkomsttagare. Och som du säger är det så typiskt att förslagen kommer från folk som antagligen aldrig behöver fundera på vad saker kostar... usch, jag tyckte också det var ett skitdåligt förslag.
Anonym sa…
Fast jag förstår tanken.Minns när våra barn var små, och vi hade svårt att få det att gå ihop, och barnbidraget gick direkt in i hushållskassan. Då kändes det lite avigt att det fanns de, som inte alls BEHÖVDE barnbidraget, utan kunde låta det gå direkt in på bankböcker till barnen att lyfta på myndighetsdagen... Kram till dej och familjen!
Tina sa…
Måste ju bara skriva en rättelse, J:s föräldrar är 50-talister (kanske de inte är lika snåla som 40-talisterna), men Å:s föräldrar är oxå föredömliga med nytt kök och de är 40-talister. Mina föräldrar är 30-talister och har ingenting kvar i kassan stackarna.
AnnieeG sa…
om vi nu ska vara lite petiga så är faktiskt papi 40-talist, men allt annat än snål... :-)

Angående barnbidraget är väl tanken egentligen att det SKA gå till barnen. (även om det är till mat och inte körkort, egentligen). Så om man inte behöver ta barnbidraget till hushållskassan är det väl bara bra om man kan sätta in det på barnens bankböcker, i stället för att dra in det?? Tycker jag iaf.
Tina sa…
Ja, så tänker jag också. Då syns inte skillnaden, ska det vara att några får och andra inte så blir det något slags fattigmansbidrag och vem vill ha det?!?!

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen