Bonus

Kände mig inte helt kry idag, men stoppade i mig panodil och åkte till jobbet eftersom det var ett obligatoriskt viktigt möte. Ja, det var viktigt, det kommer att hända saker i företaget, förmodligen bara till det bättre. Vi vanliga arbetare kanske inte kommer känna av det direkt utan det kommer nog att märkas allt eftersom. Efter mötet åkte jag hem, de ville inte ha kvar mig där hostande. Vi ska ju alla åka till Dubai på onsdag så ingen vill bli sjuk och jag vill inte vara sjuk jag heller. Har försökt slappna av idag, men det är svårt med en 1,5 åring som är sjuk också.

Jag fick bara en halv bonus av företaget eftersom jag var föräldraledig halva året. Jag började fundera på om det var riktigt. Enligt JÄMO är det inte det, en fackombudsman uttryckte det bra ”Om det står i företagets målsättning att personalen ska få bonus efter presterat arbete så kan jag förstå om föräldralediga får procent av den del de har jobbat, men om det står att man får bonus för att företaget har nått sitt mål så borde de få hela”. I mitt arbetets manual så står det att vi ska få bonus när företaget har nått ett visst mål. Jag tog upp detta med ekonomichefen och vår vd, men de stod fast vid att det var presterad arbetstid. Vd:n erkände att de kanske måste ändra i manualen. Jag ville inte göra någon stor grej av det så jag låter det förbli så här, men det retliga är att jag skulle få rätt om jag anmälde det, men som sagt det är det inte värt. Jag vill vara tacksam för det jag får. Det finns många som har det sämre än mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen