Pappaledighet

Jag är inte för att det ska tvingas till att man ska dela föräldrarledigheten jämt. I vissa fall så går det bara inte, det är speciellt svårt om man lever på någon som är egen företagare bl a. Så jag tycker att det är upp till varje familj att välja hur man vill ha det. Likaså med vårdnadsbidraget, varför skulle det vara en kvinnofälla om det är det mamman helst vill, att vara hemma alltså. Det är otroligt stimulerande, roligt och givande att vara hemma med sina barn. Det kanske inte alla tycker, nej men då finns det en valmöjlighet. Gå tillbaka till jobbet om det är det du vill, så hoppas jag att de som helst av allt vill vara hemma kan få möjlighet till det. Kan man egentligen väga hemmet och jobbet mot varandra. Nej, utan man måste hitta en balans i sin familj och i sitt eget liv där man trivs både hemma och på jobbet.

Sen tror jag också att allt för många ändå lever kvar i gamla könsroller, där man förväntar sig att det är mamma som är hemma. Så "tvingas" kanske en del kvinnor att vara hemma, de tänker inte att de tvingas till det utan de är fostrade till det på nåt sätt. Då är det lite ledsamt, för i just de förhållandena tror jag det är otroligt viktigt att mannen är hemma, bara för att få se hur det är att vara hemma. Just nu så är min man hemma och jag måste säga att det är så lyxigt. Att hemmet bara rullar på när jag är på jobbet och det ligger inte en massa hemmasysslor över mig när jag kommer hem, det är såååå skönt. För det kommer en dag när vi båda jobbar och då ska mycket göras när vi kommer hem och det kommer märkas. Så jag är lyckligt lottad som får ha det så här nu och det hoppas jag att det flesta mammor och pappor får uppleva.

Idag är det fredag. Jag ska snart gå tidigare från jobbet för att sen åka till mina föräldrar. Det ska bli kul att få träffa dem igen och att de ska få träffa Joel som det har hänt så mycket i sen de såg honom sist. Det tror jag kan glädja deras vardag. Trevlig helg!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen