Prestation och utveckling

Det här stycket skulle kanske kommit innan själva lönesamtalet, men då tar jag det samma dag istället 👍😊.

Nu för tiden pratar vi om att lönepåslaget beror på prestationen. Vad netyder det och har Chef och medarbetare samma syn på prestationen.

Det bästa är såklart om organisationen har satt upp en tydlig faktorplan. Det här är förväntan på dig och då ligger du här. Vad ska du prestera och ge organisationen för impakt för att komma till nästa nivå? Här upplever jag att det saknas en tydlig struktur. Förväntan speglas den från chefen, medarbetaren eller organisationen? 

Min (chefens) och medarbetarens förväntan av- och syn på prestationen kan skilja sig avsevärt. 

Om jag har en medarbetare som presterar väldigt bra varje år så höjs även min förväntan. Jag jämför inte henne med de andra utan med henne själv. Och i slutändan är det min syn på hennes prestation som jag sätter lön på, då handlar det om att jag kan sätta ord på det.

Självklart vill medarbetaren alltid ha mer i lön, det vill alla jämt. Men kanske inte den här rollen ska sticka iväg så mycket mer i lön, utan då är nästa steg utveckling. Hur kan man utvecklas inom rollen, eller behöver man utbilda sig för att komma vidare. Kan också vara tryggt för en medarbetare att veta. 

Om jag säger att du kan utvecklas inom rollen genom att ta någon form av plats eller projekt, men den utvecklingen betyder kanske inte xxx antal kr mer i lön utan det kan vara en utveckling som förväntas i den rollen/ teamet. 

Och teamet, ja jobbar man i team så vill man gärna vara rätt jämställda, det är alltid lite jobbigt om någon sticker iväg i speciellt löneutveckling och befordran. Jag gillar bilden att det är kanske pga teamet som en sticker iväg. Det kanske var i just den konstellationen det fanns utrymme. Ibland får man välja sin karriärutveckling, vara kvar i ett stabilt jämbördigt team och vara nöjd eller gå iväg själv och då kanske bli väldigt ensam. Det får man inte glömma, är man kvar kan det aldrig ha samma typ av löneutveckling men man kan utvecklas som person ändå och väga upp andra fördelar. 

I de flesta personer behöver utveckling stämma överens om vem man är som person och vad som är roligt. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen