Medarbetarsamtal

Att ha löpande avstämningar och samtal med sina medarbetare är viktigt. Är du som chef en i teamet så blir kanske de dagliga samtalen en vana och en del av vardagen. Är du inte det rller t o m på distans så kan avstämningarna behövas bokas in.

På samtalen handlar det om att få medarbetaren att prata. Sätta ord på aituatipner och sig själv. Som chef ska du lyssna/coacha ställa stödfrågor mm.

En gång om årer bör man ha ett utvecklingssamtal, lönesamtal vid ett annat tillfälle och efter ett halvår ett uppföljningssamtal.

Är det svårt att komma igång så kan dessa 3 frågor vara en bra start. Svaren kan innehålla väldigt mycket som får igång många delar i samtalet.
1. Vad har varit bra med företaget/skolan/arbetsplatsen som helhet under det gångna året? Vad har inte varit bra?
2. Vad har varit bra i teamet/arbetslaget/dina närmaste kollegor? Vad har inte varit bra?
3. Vad har varit bra med dig, och mindre bra?

Jag brukar ge dem papper och penna och be dem skriva 3 saker på varje del. Få lite tid och tänka och sen pratar vi kring det.

Det är bra att reflektera bakåt, bli påmind om vad man åstadkommit eller en tuff tid som vänt osv. Det är viktigt med mål, den delen brukar många ha svårt för. Finns det befattningsbeskrivning kan man vända sig till den och sätta mål utifrån den.

Jag brukar också tänka att gick hela tiden åt att prata om ex separation så fick det vara så den här gången. Då är det viktigt att boka upp ny tid inom snar framtid.

Likaså om samtalet drar ut på tiden, brukar jag försöka avbryta och hitta ny tid för del2.

Det finns inte så mycket rätt och fel mer än att det är viktigt att det är medarbetaren som är i fokus och pratar. Lycka till! Lyssna!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen