Barbievärlden

Jag har aldrig förstått hysterin kring barbiedockornas utseende eller prinsessornas midjor i Disneys filmer. 

Jag tror inte dockorna eller filmerna behöver forma min dotters syn på sig själv så länge ingen berättar det för henne.  Hon älskar dockor och prinsessor, men som 5 åring tänker hon inte att hon vill vara smal som en docka, däremot vill hon gärna se ut som en prinsessa med tiara och vacker klänning. 

Själv lekte jag jättemycket med barbies och klädde ut mig till brud och prinsessa. Men jag har inte blivit så kroppsfixerad och det tror jag beror på min mamma. Hon pratade inte om det, utseende, kläder.  Jag vet att hon bantade ibland, men det var aldrig fokus på det. 

Jag tror att det vi kan ge våra barn är grundtryggheten att du är älskad som du är. Prata inte om barbies utseende eller askungens smala midja. Låt inte det vara i fokus utan budskapet.  Vi har några barbiefilmer hemma och de har otroligt bra budskap om att hjälpa varann, att pengar inte är allt mm.

Skickat från min Samsung Mobil

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen