Ledare

Ledaren finns det massor att skriva om och det är kanske den delen av chefs-/ledarskapet som jag kommer beröra mest. För mig står den delen mig varmt om hjärtat. Ledaren som coachar, leder, följer hjärtat osv. Men den sidan räcker inte i chefsskapet.

Att vara en ledare på ideell basis handlar ofta om coaching, speciellt inom idrotten och i kyrkan eller andra typer av föreningar så handlar det om mötet med människor. Att klara av olika människor, respektera, sätta gränser, leda, fostra, stötta och inte minst lyssna.

I vår barn- och ungdomsförening i kyrkan så har vi en önskan om att alla ledare ska gå en ledarkurs som heter Trygga möten. En webbaserad kurs som scoutförbundet tagit fram. Handlar om att skapa en trygg miljö där inte mobbning, övergrepp eller annan typ av kränkande behandling finns. Det handlar mycket om att inte vara ensam i sitt ledarskap och i grunden värderingar och människosyn.

Detta går att ta med sig i sitt chefsskap såklart. Grundsynen på människan och sen att mer jobba i team, även i ledarskapet. Inom näringslivet blir det lätt herarki och att många chefer står ensamma. Men om man ser sitt beroende av andra och bjuder in till det så kommer även de andra göra det.

Det jag lär mig av att visa mitt beroende av andra ledare är att jag också kan visa på min svaghet. Jag behöver inte kunna allt perfekt enligt boken. Jag lär mig hela tiden och låter andra ta plats där jag är svag.

Det ser jag som ett mänskligt ledarskap.  Vi är ju inte mer än människor.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag och andra

Bollar i luften

Sorgeprocessen